Eet jezelf mooi!

foto voedsel

De huid is een weerspiegeling van wat je eet. Dus je kan je gezicht een stukje helpen om er weermooi uit te zien alleen al door wat je eet. De aloude slogan “Weet wat je eet” gaat hier dus ook mooi voor op.

Waarom jezelf niet mooi eten? Hieronder staan voedingsstoffen die jouw huid weer laten sprankelen! Van sommige wist je het waarschijnlijk al maar van anderen misschien niet. Dus  belangrijk om er weer even bij stil te staan wat je moet eten voor een mooie stralende huid.

  1. Vette vis zoals zalm en tonijn.

Het eten van vis geeft je lichaam vitamine B. Vitamine B heeft vele functies waaronder de bouwstenen voor proteïne. Een tekort hieraan geeft je huid een droge geschilferde aanblik en dat willen we natuurlijk niet. Eet je bijna geen vette vis of lust je het niet koop dan een pot vitamine B. Ik zweer zelf bij een pot vitamine B forte van Davitamon, ook al ben ik dol op zalm en tonijn. Just in case.

 

  1. Chia zaden en walnoten

Jawel, daar zijn ze! De Chia-zaden en ook de Walnoten. Ze zitten vol met Omega-3 en houden de vochtbalans op orde. Omega-3 zitten trouwens ook in de vette vis van hierboven en in rundvlees (mocht je niet zo van zaden of vis houden of als je gewoon zin in biefstuk hebt).

 

  1. Zoete aardappelen, wortelen en spinazie

Bottom line, ze voorzien ons lichaam van veel water en houden onze huid weder
om gehydrateerd. Kleurrijke groenten die zeer rijk zijn aan vitamine A, zoals de zoete aardappel, wortels en spinazie voorziet je van een gezonde teint! Niet geheel onbelangrijk lijkt mij . . .

 

  1. Amandelen

Amandelen zijn je onderhoudsvoedsel. Ze zijn rijk aan vitamine E en ze beschermen je huid tegen beschadigingen door de zon. Dit houdt natuurlijk niet in dat je gelijk onbeschermd in de zon kan gaan zitten omdat je genoeg amandelen eet. Deze theorie gaat helaas niet op, dus altijd smeren!

 

  1. Zonnebloemzaden

Ook deze kleine zaden bevatten heel veel vitamine E waardoor de huid beter beschermd is tegen de zon. Maar ook hierbij geldt, smeren smeren en smeren . . .

 

  1. Complexe koolhydraten

Allereerst wat zijn dit? Dit zijn niet de pasta’s, rijst en witte bloem, maar gerst, quinoa, bonen en bruine rijst. De ‘normale’ koolhydraten verhogen de kans op ontstekingen en acne en dat doen de complexe koolhydraten niet. Dus belangrijk genoeg om er rekening mee te houden.

 

  1. Sinaasappels

Sinaasappels zijn rijk aan vitamine C en gaat uitdroging van de huid tegen. Vitamine C werkt als antioxidant voor de huid en beschermt deze tegen invloeden van buitenaf. Hiernaast helpt vitamine C colllgeen aan te maken. Het belangrijkste eiwit voor een mooie huid!

foto voedsel

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *